Lai dotu iespēju studiju dzīvi fizmatos iepazīt no studenta skata punkta, esam sagatavojuši absolventu stāstu sēriju. Tās laikā katras LU FMOF bakalaura un maģistra studiju programmas absolvents pastāstīs par studiju laikā LU FMOF piedzīvoto, to, kā iegūtā izglītība noderējusi tālākajā karjeras attīstībā un kāpēc vērts studēt fizmatos.

Līva Ozola bakalaura studiju programmu “Matemātika” absolvēja 2013. gadā. Vēlāk studijas turpināja matemātika maģistrantūrā un doktorantūrā. Pēc vairāku gadu pieredzes strādājot nozarē, šobrīd Līva devusies studijas turpināt Somijā. Vairāk par Līvas pieredzi LU FMOF  lasi zemāk.

Kad pabeidzi fizmatus?

Esmu LU FMOF absolvējusi vairākas reizes, bet tieši bakalaura studijas 2013. gadā. Pēc tam studijas turpināju turpat fizmatos maģistra studiju programmā “Matemātika” un arī doktorantūrā.

Vai pēc tam esi studējusi vēl kaut kur?

Tā kā mana pirmā darba vieta bija skola, paralēli matemātikas maģistrantūrai studēju pedagoģiju.

Pastāsti, kas tieši bija Tava pirmā darba vieta?

Bakalaura studiju 3. kursā sāku strādāt Rīgas Iļģuciema vidusskolā. Tolaik nebiju pārāk labi informēta par to, ko vispār matemātiķis var darīt, un likās, ka īsti citas opcijas man nav. Biju viena no tiem, kas aizgāja studēt matemātiku, tāpēc, ka man bija liela interese par šo jomu, nevis tāpēc, ka bija praktiska saprašana, ko pēc tam ar šo izglītību iesākšu.

Vai skolotājas darbā juti, ka spēj iedvesmot skolēnus?

Tas ir viens no iemesliem, kāpēc es piekritu šai sarunai. Es ceru, ka kāds no maniem bijušajiem  skolēniem šo lasa un apsvērs iespēju izvēlēties studijas fizmatos. Daži jau pievienojušies fizmatu saimei, kas nozīmē, ka kaut kāds labs darbs ir padarīts.

Kur Tu šobrīd strādā, ko tieši pašlaik dari?

Esmu Somijā un šobrīd nekur nestrādāju, bet līdz pat februārim strādāju Elektronikas un datorzinātņu institūtā (EDI), kas ir mana pēdējā darba vieta.

Kad un kā sāki strādāt EDI?

Vēl pirms tam es strādāju arī Matemātikas un informātikas institūtā (MMI) kā zinātniskais asistents, bet EDI sāku strādāt pirms diviem gadiem. Mans amats bija pētniece un es darbojos ar mašīnmācīšanos un mākslīgo intelektu. Valda uzskats, ka mākslīgais intelekts pārņems pasauli. Es tomēr pārstāvu tos, kas saka, ka tik drīz tas vēl nenotiks. Šajā jomā darāmā vēl ir ļoti daudz.

Vai FMOF izglītība deva kādu ieguldījumu tajā, ka Tu dabūji to darbu?

Jā, jo tas, ka es dabūju darbu bija kombinācija manai izglītībai un studiju laikā attīstītām rakstura īpašībām. Arī algas izaugsmi, manuprāt, veicinājusi mana iniciatīva, apņēmība un tas, ka man bija izpratne par to, ko es darīju. Tur matemātika daudz palīdzēja, jo mašīnmācīšanās ir ļoti balstīta matemātikā, tieši statistikā. Matemātikas pamatprincipi tur noteikti ir!

Kādas rakstura īpašības Tev palīdzēja studēt fizmatos?

Visvairāk palīdzēja pacietība, neatlaidība un mērķtiecība. Atceros, ka pēc vidusskolas uzreiz sākot studēt, tā atšķirība starp mācībām skolā un universitātē bija ievērojama. Regulāri nācās mācīties papildus, ja ar pirmo reizi kaut kas tomēr nebija skaidrs. Vēlāk šīs pašas īpašības palīdzēja darbā parādīt sevi no labās puses.

Kā FMOF apgūtās iemaņas palīdzēja Tev pildīt darba pienākumus?

Kā jau minēju, tas, ar ko nodarbojos, bija lielā mērā balstīts matemātikā. Es varēju labāk izprast pamatprincipus. Pirmos pāris mēnešus es darbā tikai mācījos un tas man, protams, sagādāja prieku, bet bija svarīgi, ka es spēju ļoti ātri apgūt jauno. Brīžiem bija sajūta, ka es atkārtoju kaut ko tādu, ko jau reiz esmu mācījusies. Svarīgākais, kas nāk līdzi no fizmatiem, ir prasme mācīties. Tas ir ļoti nozīmīgi. Tu iemācies patstāvīgi mācīties.

 Ko Tu profesionālajā ziņā gribētu uzlabot?

Man ļoti gribētos starptautisku pieredzi. Es nedaudz nožēloju, ka studiju laikā neizmatoju iespēju doties ERASMUS apmaiņā. Gribētos arī vairāk tādas dziļākas teorētiskas zināšanas kādā konkrētā jomā, kas mani interesē.

Kā Tu redzi savas karjeras attīstību?

Es gribu strādāt pētniecībā un ceru to tuvākajā laikā arī atsākt darīt. Mans izvēlētais ceļš ir saistīts ar zinātni. Kādā brīdī gribu arī pabeigt un aizstāvēt promocijas darbu, tad iegūt pieredzi ārzemēs, lai atgrieztos Latvijā un to liktu lietā.

Kāpēc Tev ir svarīgi atgriezties Latvijā?

Tas tāds sentiments! Tā ir vieta, kur ir mana sirds, kur ir mājas, kur gribās palikt. Tagad, dzīvojot Somijā, es saprotu, cik svarīgi ir saprast valodu, kas ir apkārt. Mācos somu valodu, bet neiet viegli.

Kas bijis nozīmīgākais, ko tieši studiju laikā ieguvi?

Es teiktu, ka patstāvība. Bija tāds gadījums - es noslimoju pusi no semestra un nevarēju apmeklēt lekcijas. Lai neiekavētu studiju vielu, es ļoti daudz mācījos patstāvīgi. Protams, tā nebija vienīgā reize, kad patstāvīgais  darbs bija vajadzīgs - individuāli daudz jāmācās jebkurā gadījumā, bet tagad es ļoti novērtēju, ka man ir prasme mācīties, izzināt, pētīt kādus sev interesējošus jautājumus.

Kas ir tāds īpašs, tikai matemātiķiem raksturīgs?

Matemātiķu domāšanas veids. Fizmatos bija sajūta, ka starp saviem studiju biedriem esmu īstajā vietā. Kaut kas tāds ļoti nenosakāms, ēterisks un abstrakts.

Kā Tu raksturotu LU FMOF studiju dzīvi?

Kad es studēju fizmatos, fakultāte vēl atradās iepriekšējās telpās Zeļļu ielā. Man tur ļoti patika un jutos kā otrajās mājās. Arī jaunās, modernās telpas LU Akadēmiskā centra Zinātņu mājā, protams, ir ļoti labas un ērtas, bet man visas atmiņas saistās ar veco ēku. Tur bija tāda īpaša aura. Arī studentu vidū valdīja saskaņa - visi viens otram palīdzēja, taisījām kopīgas mācīšanās sesijas, kopīgi risinājām uzdevumus.

Vai palikuši atmiņā kādi fizmatu pasākumi?

Noteikti fizmatu balles! Tie bija lieliski pasākumi. Balles, fizmatu laivu braucieni, Baldones saliedēšanās pasākums - tās ir reizes, kad brīvā atmosfērā esi ar cilvēkiem, ar kuriem jūties uz viena viļņa, jūs domājat līdzīgi. Tā ir brīnišķīga sajūta, kuru pirmo reizi izdodas piedzīvot tieši studiju laikā, jo vidusskolā kopā mācās skolēni ar ļoti dažādām interesēm, kamēr augstskolā katrs jau ir izdarījis savu izvēli, balstoties uz savām interesēm.

Vai tu vēl uzturi kontaktus ar saviem kursa biedriem? Kur viņi strādā?

Joprojām sazinos gan ar bakalaura, gan maģistra kursabiedriem. Pārsvarā kursa biedri strādā par datu analītiķiem, bet ir arī tādi, kas nodarbojas ar pētniecību, citi strādā valsts kasē vai Latvijas bankā. Iespējas ir ļoti dažādas un plašas. Šobrīd es daudz labāk redzu, kādas tās ir. Kad  sāku studēt, es to nezināju.

Tajos brīžos, kad nezināji, ko iesāksi ar FMOF izglītību, kas Tevi noturēja un motivēja studēt?

Man vienmēr bijusi vēlme izzināt un pētīt. Es zināju, ka Latvijā ir iespēja nodarboties ar zinātni. Es nezināju kur, kā un ko, bet es zināju, ka gribu tur nonākt. Es arī sapratu, ka ar bakalaura izglītību tur nenonākšu, bet tas ir sākums. Tas bija tas, kas mani noturēja - interese un vēlme darīt kaut ko tādu visu laiku. Man ļoti patīk mācīties, studēt, pētīt, izzināt!

Kas ir tas, kas studiju laikā Tevi atšķīra no citiem?

Es teiktu, ka mērķtiecība. Studijas nebija vieglas. Mēs visi cīnījāmies ar sevi, lai tiktu galā ar studijās apgūstamo. bet tā mērķtiecība turpināt, nepadoties un neapstāties, izzināt un mēģināt saprast - tas ir tas, kas ne tikai mani, bet arī manus kursa biedrus atšķīra no tiem, kas studijas pameta.

Kāpēc ir jāstudē matemātiku?

Matemātika palīdz saskatīt un saprast sakarības apkārtējās pasaules procesos un izskaidrot tos. Es teiktu, ka matemātikas studijas dod iespēju nodrošināt labāku nākotni, iegūt labi apmaksātu darbu. Protams jāņem vērā, ka studijas vien to nenodrošinās - cilvēkam pašam ir jāiegulda darbs, bet studijas noteikti rada potenciālu veiksmīgākai dzīvei.


Interviju video ierakstā var noskatīties LU FMOF Youtube kanālā.

Dalīties