LU FMOF Optometrijas un redzes zinātnes nodaļa sadarbībā ar partneriem no Polijas un Igaunijas veiksmīgi noorganizējusi 4. Starptautisko redzes fizioloģijas, vides un uztveres simpoziju (4th International Symposium on Visual Physiology, Environment, and Perception (VisPEP 2024)), kas šogad norisinājās no 15. līdz 17. martam Varšavā, Polijā. Pasākumā piedalījās vairāk kā 50 dalībnieki no 10 valstīm.

Šī gada simpozijs ir kļuvis par īpašu notikumu vairāku iemeslu dēļ. Pirmkārt, tas pirmo reizi norisinājās ārpus Baltijas valstīm. Otrkārt, pasākums tika organizēts hibrīda formātā. Simpozija apmeklētāji, kas piedalījās attālināti, īpaši augstu novērtēja tiešraides kvalitāti un aktīvi iesaistījās, uzdodot interesējošos jautājumus prezentētājiem. Simpozija klātienes dalībniekiem tika piedāvāts plašs praktisko nodarbību klāsts – piecas vērtīgas nodarbības, kas ir rekordliels skaits pasākuma vēsturē.

Praktiskās nodarbības tika organizētas simpozija pirmajā dienā, veltot uzmanību dažādiem redzes aprūpē aktuāliem tematiem, piemēram, sausās acs novērtēšana un inkomitanto šķielēšanu diagnostika optometrista praksē. Vairākas praktiskās nodarbības organizēja un vadīja simpozija sponsora Hoya Lens Poland pārstāvji, kas iepazīstināja dalībniekus ar jaunākajām iekārtām, kas var noderēt tuvredzības progresēšanas kontrolē un briļļu lēcu parametru novērtēšanā, piedāvājot arī praktiski izmēģināt darbu ar šīm iekārtām. Optometrijas un redzes zinātnes nodaļas pasniedzējas, augsti kvalificētas un pieredzējušas optometristes, vadīja praktisko nodarbību par optometrista ikdienā noderīgām acs akomodācijas un tuvuma redzes slodzes novērtēšanas metodēm. Šī praktiskā nodarbība tika plaši apmeklēta un dalībnieki augstu novērtēja gūtās zināšanas par akomodācijas un binokulāro traucējumu diferenciāldiagnostiku. 

Nākamo divu dienu garumā simpozija dalībnieki uzstājās ar daudzveidīgiem mutiskiem un stenda referātiem. Ar vērtīgajām atziņām par jaunākajiem pētījumiem dalījās arī četri vieslektori. Profesore Rigmora Barasa (Rigmor Baraas) no Norvēģijas uzsvēra, ka redzes aprūpes speciālistiem ir svarīgi iesaistīties paplašinātās realitātes tehnoloģiju novērtēšanā, jo nav zināms, kā šo tehnoloģiju regulāra izmantošana ietekmēs acu un redzes attīstību. Profesors Bruss Īvanss (Bruce Evans) un profesore Džuliana Litla (Julie-Anne Little) no Apvienotās Karalistes vērsa auditorijas uzmanību dažādiem aspektiem, kuri jāņem vērā optometrista klīniskajā praksē, novērtējot binokulārās redzes anomālijas un tālredzību, kā arī dalījās savā profesionālajā pieredzē. Savukārt, Kristofs Peteļčiks (Krzysztof Petelczyc), vieslektors no Polijas, pastāstīja par inovatīvām intraokulārajām lēcām presbiopijas korekcijai, kuru izstrādē šobrīd ir aktīvi iesaistīti Polijas kolēģi. 

Optometrijas un redzes zinātnes nodaļu pārstāvēja gan mācībspēki, gan doktorantūras un maģistrantūras studenti, kas prezentēja savus īstenotos projektus un pētījumu rezultātus. Kopumā šīs bija trīs iedvesmojošas un izglītojošas dienas. Simpozija organizatori sirsnīgi pateicas visiem dalībniekiem, sponsoriem un atbalstītājiem.

Par simpoziju

Ideja par starptautiskas konferences organizēšanu radās 2014. gadā, kad Optometrijas un redzes zinātnes nodaļas zinātniskā grupa vienojās attīstīt un popularizēt redzes zinātni ne tikai Latvijā, bet arī Eiropas reģionā kopumā. Šī ideja veiksmīgi tika īstenota 2016. gadā, kad Rīgā notika 1. Starptautiskais redzes fizioloģijas, vides un uztveres simpozijs (VisPEP 2016). Simpozijā piedalījās vairāk kā 170 dalībnieki no 13 valstīm.

Šis simpozijs ir ambiciozs Eiropas redzes aprūpes speciālistu un zinātnieku sadarbības projekts, kas īstenots ar mērķi popularizēt redzes zinātni reģionā. Galvenais mērķis ir veicināt sadarbību un komunikāciju starp pētniekiem un redzes aprūpes speciālistiem, kā arī veicināt informācijas apmaiņu par jaunākajām tendencēm un iekārtām optometrijas un redzes zinātnes jomā. Simpozija tematika ir starpdisciplināra, apvienojot pamatzinātnes ar praktiskajām zinātnes jomām. Tiešā mērķa grupa ir ne tikai dažādu nozaru pētnieki, kas darbojas ar redzes zinātni saistītos pētījumos, bet arī studenti un praktizējošie speciālisti.

Dalīties