Optometrijas un redzes zinātnes nodaļas (ORZN) pētniecības grupa sadarbībā ar SIA LightSpace Technologies pirmo reizi izpētījusi redzes sistēmas funkcionalitāti cilvēkiem darbā ar informācijas vizualizācijas inovāciju – Latvijā izstrādātu volumetrisko 3D ekrānu. Tehnoloģija paver jaunas iespējas izmantot kvalitatīvus telpiskus attēlus un mazināt redzes diskomfortu. Produktīva sadarbība starp pētniecības grupu un privāto uzņēmumu veiksmīgi turpinās jaunā projekta ietvaros.

Profesionāļu vidū ir augsts pieprasījums pēc kvalitatīviem 3D attēliem. Paredzams, ka turpmākajos gados tas arvien  pieaugs. Balstoties uz telpiskās informācijas analīzi, speciālisti pieņem lēmumus medicīnā, drošībā, būvniecībā un citās jomās. Šobrīd tiek piedāvāti dažādi informācijas vizualizācijas varianti, piemēram, virtuālās realitātes rīki un citi analoģiskie ekrāni, tomēr mums zināmās, plaši izmantojamās tehnoloģijas rada pārslodzi redzes sistēmai un nav piemērotas ilgstošai attēlu skatīšanai. Lai rastu risinājumu šai problēmai, Latvijā tiek izstrādāts un pilnveidots daudzplakņu volumetriskais ekrāns, kas ir pasaules līmenī inovatīva un konkurētspējīga tehnoloģija. Jaunās vizualizācijas iekārtas izstrāde un ieviešana darba ikdienā nevar būt iedomājama bez tās rūpīgas pārbaudes, noskaidrojot, kā tās izmantošana ietekmēs cilvēka redzes veselību un darba spējas.

2017. gadā Optometrijas un redzes zinātnes nodaļa LU Efektīvās sadarbības projekta ietvaros uzsāka redzes procesu izpēti no fizikālās, bioloģiskās, neiroloģiskās un kognitīvās puses cilvēkiem darbā ar volumetrisko ekrānu. Tā kā līdz šim pasaulē nebija veikti līdzīgi pētījumi, zinātnieku komanda izstrādāja metodes dziļuma sajūtas, acs fokusēšanas un darba spēju novērtēšanai. Informācija par projekta mērķiem, ambīcijām un pirmajiem rezultātiem bija publicēta LU medijos, rubrikā Mēneša pētījums.

Pētījumā noskaidroja kādas priekšrocības dziļuma uztverē, redzes funkcijās un darba efektivitātē sniedz volumetriskā ekrāna izmantošana salīdzinājumā ar ikdienā izmantojamiem 2D ekrāniem. Tika noteikta iepriekš nedefinēta pozitīva ietekme uz redzes slodzes sabalansēšanu. Darbs ar volumetrisko ekrānu uzrādīja ne tikai zemāku saspringumu salīdzinot ar 2D ekrānu, bet vairāk kā pusei lietotāju tika novērots pozitīvs acu atslābināšanās process pēc darba ar volumetrisko ekrānu. Ņemot vērā jaunā ekrāna potenciālu uzlabot darba ergonomiku dažādu profesiju pārstāvjiem, redzes uzmanības un darba spēju novērtēšanas metode tika pielāgota specifisku lietotāju redzes procesu izpētei. Šī pētījuma daļa tika organizēta sadarbībā ar Rīgas Stradiņa universitātes Radioloģijas pulciņa vadītāju Reini Pituru. Pētījumā iesaistījās pieredzējuši radiologi un radioloģijas rezidenti no trim Rīgas slimnīcām, kā arī medicīnas studenti no četrām Latvijas un Lietuvas universitātēm. Pateicoties medicīnas speciālistu un studentu atsaucībai pirmo reizi Baltijā tika noteiktas  specifisku lietotāju redzes uztveres īpatnības darbā ar jauno vizualizācijas iekārtu. Iegūtās atradnes sekmē inovatīvu 3D ekrānu attīstību ne tikai Latvijā, bet arī pasaulē. Kopumā pētījuma laikā no 2017.gada ir prezentēti 26 ziņojumi starptautiskajās konferencēs un nopublicēti 10 zinātniskie raksti.

Veiksmīgi uzsākusies sadarbība starp LU FMOF Optometrijas un redzes zinātnes nodaļu un privāto uzņēmumu turpinās. Profesores Guntas Krūmiņas pētniecības grupā darbojas jaunie zinātnieki no dažādām valstīm. Redzes funkcijas un redzes uztvere tiek pētīta pielietojot tādas daudzveidīgas metodes kā psihofizikālās metodes, acs fokusēšanas spējas (akomodācijas) novērtēšanu, acu kustību un skata fiksāciju analīzi, smadzeņu neirālās aktivitātes novērtēšanu. Pētījumā izstrādātās metodes tiek pielāgotas redzes sistēmas atbilžu izpētei portatīvajam 3D ekrānam – uzņēmuma jaunajam produktam, kurš var kļūt par redzei draudzīgāko alternatīvu, salīdzinājumā ar virtuālās realitātes brillēm. Zinātniekiem sadarbojoties ar industriju paveras jaunas iespējas veikt augstas kvalitātes praktiskus pētījumus ar pievienotu vērtību, sniedzot ieguldījumu gan Latvijas industrijas attīstībā, gan pētniecības kompetenču pilnveidē.

Dalīties